• Teija Makkonen

Marin panikoi ja politikoi - sysää kokonaisvastuun itseltään pois

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) valmistelee terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamista valmiuden, varautumisen ja häiriötilanteiden sääntelyn osalta siten, että kokonaisvastuu tilannekuvasta ja johtamisesta olisi jatkossa kriisissä suoraan sairaanhoitopiireillä. Lakimuutoksen nopeaa aikataulua perustellaan korona-pandemialla. Pelkääkö Marin epäonnistumista (kriisijohtaminen), vai miksi näin mittavia muutoksia lähdetään ajamaan kesken kriisin, kun kunnan ja terveydenhuollon toiminta on jo muutoinkin kuormittunut? Ja vielä vastoin 21 suurimman kaupungin tahtoa. Kokonaisuudessaan kyseinen lakimuutos (joiltakin ominaisuuksiltaan) voisi olla tulevaisuudessa aiheellinen (lue erittäin hyvin ja asianmukaisesti valmisteltuna), kun kriisijohtamista uudistetaan. Tällä hetkellä ongelmat kumpuavat kuitenkin ihan jostain muusta kuin lainsäädännöstämme. Nyt tulisikin saada kuntoon ongelmat poikkeusolojen johtamisessa ja vastuutahojen välisessä yhteistyössä (valtionhallinto, sairaanhoitopiirit ja suuret kaupungit). Näin merkittäviä kuntien itsehallintoon, toimivaltaan sekä tehtäviin liittyviä lakimuutoksia tulisi ennenkaikkea valmistella hyvin huolellisesti kuntien kanssa yhteistyössä, eikä keskellä poikkeusoloja. Koronakriisin keskellä tällä pyritään vain siirtämään hallituksen ja pääministerimme vastuuta, sillä on täysin epäselvää olisiko lakimuutoksella edes mahdollista tosiasiallisesti vaikuttaa vallitsevaan kriisiin tai sen johtamiseen. Marinin hallituksen koronakriisin hoidon epäonnistumiset eivät ole enää edes kahdella kädellä laskettavissa. Tässä näin alkuun muutamia listattuna:


  • Koronan vähättely ja hidas reagointi kansalaisten terveyden suojelemiseksi

  • pandemia-alueilta Suomeen vapaasti saapuvat lentokoneet

  • karanteenien puute

  • myöhässä tulleet kokoontumisrajoitukset

  • testaamattomuus ja vähäiset testimäärät

  • kriisijohtamisen ontuminen ja presidentti Niinistön nyrkki

  • kriisiviestintä

  • ministereiden sekä THL:n virkamiesten ristiin sepittämät asiat

  • olematon huoltovarmuus ja tyhjät varmuusvarastot

  • kuntien syyttely ja vastuun vyöryttäminen pois itseltään

  • Jylhä&Sarmasteen saamat veronmaksajien miljoonat

  • HVK:n tj:n eroaminen (ei nauttinut enää pääministerimme luottamusta)

  • hengityssuojaimien tai itsetehtyjen maskien puuttuvat ja muuttuvat käyttösuositukset

  • vanhusten, hoivatalojen ja hoitohenkilökunnan turvallisuuden laiminlyönti


Lisätty 19.4.2020


  • Kymmenet koronakuolemat jääneet raportoimatta hoivakodeissa - puuttuvat THL:n tilastoista.

  • Suomi (ainoana EU-maana) ei lähtenyt mukaan EU:n suojavarustejankintoihin (ministereiden mukaan Koronan tilannekuva helmikuussa ei osoittanut tarvetta ja hankintaprosessi olisi ollut monimutkainen).

  • Yritystukien (koronakriisistä selviämiseen) jakaminen mm. 100 000 euroa Huutokauppakeisarille (jolla liikevoittoa reippaasti).

  • Majoitus- ja ravintola-ala edelleen ilman eduskunnan edellyttämiä tukitoimia.



Varmaan jollain tulee mieleen vielä muutama muukin epäkohta. Marin ei ole myöntänyt itse tehneensä ensimmäistäkään virhettä. Ja tämän varmistaakseen myös tulevaisuudessa, hän sysää kokonaisvastuun pandemian tilannekuvasta ja johtamisesta pois - panikoiden ja politikoiden.

The commander must be visible, transparent, and honest. The commander needs to communicate the unit’s plan for responding to the crisis, and they must lead the fight. The commander must focus on keeping the organization connected during this incredibly difficult time. -Tyson Wetzel, Officer of the United States Air Force


Lisätietoa lakimuutoksesta:Hallituksen esitys terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta; valmiusasiat (STM048:00/2020 SÄÄDÖSVALMISTELU)https://stm.fi/hanke?tunnus=STM048:00/2020